VW PHAETON

Phaeton w całkowicie nowy i niepowtarzalny sposób definiuje pojęcie samochodu wyższej klasy. Wykorzystane w nim rewolucyjne innowacje technologiczne i stylistyczne są zauważalne na pierwszy rzut oka - odważne wizje konstruktorów stały się rzeczywistością. Dążenie do doskonałości znalazło swój wyraz w dopracowaniu każdego milimetra i detalu samochodu, a dynamiczne proporcje zachwycają nie tylko miłośników motoryzacji.

Specjalnie dla Phaetona powstała też wyjątkowa koncepcja produkcji i serwisu. Ta zupełnie nowa filozofia powołała do życia generację samochodów luksusowych, będących wyrazem perfekcji, emocji i namiętności.

WIZJA

Stworzona specjalnie dla Phaetona nowatorska koncepcja technologiczna znalazła swój wyraz w podejściu do produkcji. Limuzyna powstaje w nadzwyczajnym miejscu. Jest to Szklana Manufaktura w Dreźnie. Znajduje się ona w tradycyjnym centrum niemieckiego rzemiosła i innowacji i nie jest jedynie kolejną halą fabryczną. Parkiet z kanadyjskiego jaworu, szkło zamiast ścian i materiały najwyższej jakości tworzą unikatową atmosferę, w której powstaje wyjątkowy samochód.

Phaeton jest efektem ręcznej pracy. Montaż odbywa się na dwóch poziomach o łącznej powierzchni 75 000 m2. Cały proces produkcji można zobaczyć osobiście: od momentu "zaślubin" - gdy łączy się ze sobą podwozie z nadwoziem, przez montowanie podzespołów wewnętrznych, aż po zainstalowanie układów elektronicznych.

Szklana Manufaktura w Dreźnie to także nowa koncepcja architektoniczna łącząca pracę z miejskim życiem. Znajdują się tu bowiem restauracja, w której odbywają się wydarzenia kulturalne oraz supernowoczesne, zmienne wnętrze, doskonale nadające się np. do realizacji audycji telewizyjnych. Na gości czeka także symulator jazdy Vision World i konfigurator samochodów z największym ekranem dotykowym na świecie.

STYLISTYKA

Phaeton to kwintesencja elegancji - zachwyca świeżością, rozmachem i nowoczesnym wyglądem. Wyraża zamiłowanie do czystych, klasycznych form. Jego widok nikogo nie pozostawia obojętnym. Opracowana w najmniejszym szczególe koncepcja technologiczna i stylistyczna Phaetona widoczna jest też w jego wnętrzu. Dzięki szlachetnym materiałom, trafnym rozwiązaniom technologicznym, eleganckiej stylistyce oraz obszernym wymiarom, powstał ekskluzywny i jedyny w swoim rodzaju wystrój.

NADWOZIE

Phaeton to coś więcej niż tylko kolejna limuzyna wyższej klasy. Wyróżniają ją dynamiczne proporcje podkreślone przez wyraziste linie trójbryłowego nadwozia. Krótka maska silnika, opływowa, osadzona daleko z przodu linia dachu, charakterystyczny dla modeli coupe słupek C oraz wyraźny skos w części przedniej i tylnej nadają Phaetonowi harmonijny i elegancki wygląd.

Wyjątkowość tego samochodu widoczna jest też w detalach, takich jak tylne światła, w których zamiast żarówek zastosowano specjalne diody o długiej żywotności. Albo podwójne reflektory ksenonowe, wytwarzające światła drogowe poprzez nowoczesną soczewkę projekcyjną.

WNĘTRZE

Projektanci Phaetona wykorzystali całkowicie nowe pomysły, by stworzyć jedyny w swoim rodzaju wystrój. Chrom, polerowane aluminium, luksusowa skóra i szlachetne drewno - zastosowano materiały wykończeniowe najwyższej jakości. Są one jednocześnie przyjemne w dotyku, a ich optyka spełnia najwyższe wymagania.

Dominują wyraźne, proste linie, ponadczasowe i jednocześnie modne elementy stylistyczne oraz logicznie rozmieszczone elementy obsługowe. Nocą kokpit zostaje zanurzony przez oświetlenie kulisowe w delikatnym, ciepłym świetle. Oświetlane są także uchwyty wewnętrzne drzwi.

Centralny punkt geometrycznie podzielonego kokpitu stanowi konsola środkowa ze zintegrowanym tu multimedialnym centrum informacyjnym i konsolą przełączania biegów.

Jednym z bardziej wyrazistych elementów wnętrza Phaetona jest bez wątpienia oprawiony w chrom zegar. Usytuowany jest on centralnie w przebiegającej poziomo przez tablicę rozdzielczą ozdobnej listwie ze szlachetnego drewna. Nad nim znajduje się łukowa osłona, chroniąca przed odbiciami światła i promieniowaniem słonecznym.

Phaeton został jednocześnie zaprojektowany w ten sposób, by umożliwić jego właścicielowi dopasowanie wnętrza do własnych upodobań. Dobrym przykładem jest obszar tapicerki drzwi, gdzie zestawiane mogą być ze sobą detale chromowe i różne rodzaje drewna z powierzchniami skórzanymi w kolorach dostosowanych do wystroju wnętrza samochodu.

TECHNIKA

Pod ocynkowaną karoserią Phaetona, wykonaną ze szlachetnej nierdzewnej stali oraz aluminium, panuje technologiczny przepych. Wiele wręcz rewolucyjnych rozwiązań umożliwiło powstanie limuzyny niezwykle dynamicznej i absolutnie niezawodnej. Silniki o znakomitych osiągach, stały napęd na cztery koła, centralny system informacyjny - Infotainment, sterowanie elektroniczne i wiele innych rozwiązań gwarantują ekscytującą podróż.

SILNIKI

Silniki Phaetona biją rekordy w każdej dziedzinie.
V10 TDI to najmocniejszy na świecie silnik Diesla w seryjnej limuzynie klasy wyższej. Pięciolitrowa, dziesięciocylindrowa jednostka napędowa ma moc 313 KM. Przy 2000 obr/min. silnik ten ma olbrzymi moment obrotowy - 750 Nm. Jego osiągi są porównywalne do osiągów samochodów sportowych: 6,9 do setki i ograniczenie prędkości do 250 km/h.
Zamierzeniem konstruktorów było stworzenie silnika, który charakteryzuje się nie tylko maksymalną dynamiką i komfortem, ale także niskim zużyciem paliwa. Wynosi ono 11,4 l oleju napędowego na 100 km. V10 to niezwykła ekonomiczność i technika, która fascynuje.

Na szczególną uwagę zasługuje także jednostka napędowa W12. Ten najbardziej kompaktowy na świecie 12-cylindrowy silnik ma pojemność skokową 6 litrów, 309 kW (420 KM) - w 6,1 sekundy do setki. Prędkość maksymalna również ograniczona elektronicznie do 250 km/h.

Zarówno w Phaetonie V10 TDI, jak i W12 napęd przenoszony jest na cztery koła.

Równolegle do Phaetona W12 debiutuje model V6, którego sześciocylindrowy silnik o pojemności 3,2 litra osiąga moc 241 KM. Jego maksymalny moment obrotowy 315 Nm jest do dyspozycji już przy bardzo niskiej prędkości obrotowej 2.400 obr/min.

PODWOZIE

W Phaetonie zastosowano niezależne zawieszenie kół z przodu i z tyłu. Tylna oś wyposażona jest w udoskonalone zawieszenie z wahaczami trapezoidalnymi. Wahacze skośne skonstruowane są jako wydrążone aluminiowe odlewy kokilowe. Wahacze osi przedniej wykonane są z kutego aluminium (poza wahaczem nośnym, kutym ze stali).

Amortyzatory mają elektroniczną, bezstopniową regulację tłumienia wstrząsów.

Phaeton wyposażony jest seryjnie w elektroniczne zawieszenie pneumatyczne 4AirMotion. To innowacyjne rozwiązanie zapoczątkowało nowy rozdział w dziedzinie tłumienia drgań. Składają się na nie cztery ustawienia: komfortowe zawieszenie pozwalające na wygodne podróżowanie, obniżone sportowe podwozie do jazdy z dużą prędkością, podwyższone podwozie ułatwiające jazdę po nierównych nawierzchniach oraz automatyczna regulacja poziomu zawieszenia. Wybór sposobu tłumienia drgań może być dokonywany ręcznie lub automatycznie. Warto dodać, że obniżone zawieszenie wyraźnie wpływa na sposób prowadzenia samochodu: poprawia jego aerodynamikę, zwiększa bezpieczeństwo jazdy oraz obniża zużycie paliwa.

NAPĘD

Projektanci zapewnili Phaetonowi niezwykle pewne trzymanie na drodze. Tę zaletę uzyskano dzięki seryjnie montowanemu w modelach W12 i V10 TDI napędowi na cztery koła 4Motion z którym współpracuje precyzyjnie reagujący międzyosiowy mechanizm różnicowy Torsena. Powoduje on, że siła napędowa jest optymalnie rozdzielana na wszystkie koła w zależności od warunków na drodze.

4Motion zapewnia jednocześnie znakomite prowadzenie na prostej i dużo lepszą trakcję. Kierowca z łatwością pokonuje zakręty, może szybciej ruszać i znacznie pewniej czuje się podczas złych warunków pogodowych. Ogromną zaletą tego napędu jest także fakt, iż za jego sprawą efektywniej działają systemy odpowiedzialne za trakcję pojazdu.

UKŁAD KIEROWNICZY

Zastosowany w Phaetonie układ kierowniczy zapewnia kierowcy pełne panowanie nad samochodem. Większy komfort i bezpieczeństwo gwarantuje Servotronic, czyli system wspomagania układu kierowniczego działającego w zależności od prędkości jazdy. Przy niskich prędkościach, np. podczas manewrowania, działa z największym natężeniem. Dzięki temu samochód prowadzi się o wiele łatwiej. Wraz ze wzrostem prędkości działanie układu wspomagania jest systematycznie ograniczane, co zapewnia kierowcy pewne kontrolowanie toru jazdy, szczególnie istotne przy pokonywaniu zakrętów, bądź podczas omijania przeszkód z większą prędkością.

INFORMACJA I KOMUNIKACJA

W Phaetonie każdy proces podczas jazdy jest elektronicznie kontrolowany i w razie potrzeby korygowany. Dlatego obsługa przebiega całkowicie intuicyjnie. By podróżowanie Phaetonem uczynić jak najbardziej komfortowym, wiele funkcji jest zautomatyzowanych. Przykładowo kiedy zaczyna się ściemniać, czujnik zmroku włącza światła, a kiedy zaczyna padać - czujnik deszczu uruchamia wycieraczki dostosowując jednocześnie prędkość ich pracy do intensywności opadów.

Elektronika Phaetona to minimum elementów obsługowych zapewniających maksimum możliwości. Taki jest system Infotainment ze swoim siedmiocalowym, kolorowym wyświetlaczem. System skonstruowany jest w ten sposób, że ważnymi funkcjami można sterować bezpośrednio, a nie przez skomplikowane menu. Są wśród nich: system audio i czterostrefowa klimatyzacja Climatronic. Pozostałe funkcje mają bardzo prostą obsługę i sterowane są z konsoli środkowej.

Infotainment zapewnia też kontrolę ciśnienia w oponach, system nawigacji satelitarnej, ustawienia regulacji tłumienia amortyzatorów i regulację poziomu zawieszenia, różne profile użytkownika, statystyki jazdy, TV i wideo, funkcje telefonu i wiele innych indywidualnych, dostępnych opcjonalnie możliwości.

Za pomocą Infotainment możliwe jest także wprowadzenie indywidualnego ustawienia systemu audio. Są to, opracowane i dostosowane specjalnie do akustyki wnętrza Phaetona, dostępne opcjonalnie rozwiązania "High End". Przy "Audio 12/12 High End" 12-kanałowy wzmacniacz doprowadza moc 270 W do 12 głośników. Od najgłębszych basów do najwyższych tonów wysokich. Z systemem współpracuje zmieniacz na 6 płyt CD, cyfrowy procesor dźwięku, który umożliwia różne symulacje wnętrza dające doskonały odbiór muzyki.

Podstawowe funkcje i informacje dotyczące jazdy Phaetonem umieszczone są w głównym zestawie wskaźników przed kierowcą. Są to wskazania prędkości jazdy, obrotów silnika, poziomu paliwa, temperatury oraz symboli ostrzegawczych. Jednocześnie Phaeton posiada, umieszczony między prędkościomierzem i obrotomierzem, wielofunkcyjny, pięciocalowy, kolorowy wyświetlacz informacyjny komputera pokładowego. Pokazuje on kierowcy np. wskazania systemu nawigacji albo układu automatycznej regulacji odstępu za pojazdem poprzedzającym (ADR, dostępny w wyposażeniu dodatkowym). Ponadto wyświetlacz przekazuje informacje o statusie samochodu w postaci meldunków ostrzegawczych, wskazówek obsługowych i informacji komputera pokładowego. Ułatwia on także korzystanie z najważniejszych funkcji podczas jazdy: pokazuje wchodzące rozmowy telefoniczne, nazwy stacji radiowych lub tytuły odtwarzanych utworów z płyt CD.

Dla odciążenia centralnych przycisków zastosowano dwie proste w obsłudze listwy. Pierwsza, zwana linią obsługi klimatyzacji, znajduje się powyżej kolorowego wyświetlacza. Za jej pośrednictwem ustawiane są podstawowe funkcje czterostrefowej klimatyzacji (minimalna temperatura, obieg wewnętrzny powietrza, odmrażanie szyby przedniej, ogrzewanie szyby tylnej). Po środku zamontowany jest też włącznik świateł awaryjnych. Z pozycji tylnego siedzenia możliwe jest, za dopłatą, indywidualne ustawienie temperatury - oddzielnie dla lewej i prawej strony. Kierowca może także wybrać ustawienie klimatyzacji ukierunkowane tylko na niego.

Za pośrednictwem drugiej listwy przycisków, zwanej linią obsługi radia, mogą być uruchamiane podstawowe funkcje systemu audio łącznie ze zmieniaczem płyt CD i opcjonalnym odbiornikiem TV. Podobnie do systemów konwencjonalnych zastosowano z lewej strony pokrętło do zmiany głośności dźwięku, a z prawej pokrętło wyboru stacji radiowych. Wokół lewego pokrętła głośności rozmieszczone zostały przyciski funkcji: FM/AM, CD, TV i TMC (Traffic Message Channel), czyli systemu pokazującego utrudnienia w ruchu.

WYMIARY

 

Wymiary zewnętrzne (w mm)

 

Długość

5055

Szerokość

1903

Wysokość

1450

Rozstaw osi

2881

Rozstaw kół przód/tył

1628/1612

Wielkość kół

V6: 7½ J x 16 ET 40

 

W12: 7½ J x 18 ET 40

Rozmiar opon

V6: 235/60 R16

 

W12: 235/50 R18

Promień skrętu (w m)

12

 

Wymiary wewnętrzne (w mm)

 

Odległość od siedzenia i dachu z przodu

974

Odległość od siedzenia i dachu z tyłu

970

Szerokość na wysokości łokci z przodu

1562

Szerokość na wysokości łokci z tyłu

1528

Średnica koła kierownicy

391

Pojemność bagażnika (w litrach)

500

KOMFORT

W Phaetonie każdy element wpływa na zapewnienie kierowcy i pasażerom maksymalnego komfortu. Optymalnie wykorzystane i najbardziej przestronne wnętrze w tej klasie, nowoczesna, czterostrefowa klimatyzacja i ergonomiczne, elektrycznie regulowane fotele powodują, że nawet bardzo długa podróż nie jest męcząca. A kierowca, dzięki multimedialnemu centrum informacji i przejrzystemu rozstawieniu wskaźników, bez trudu obsługuje wszystkie funkcje Phaetona.

SYSTEM KEYLESS ACCESS

Keyless Access to nowoczesne rozwiązanie technologiczne, które rozpoznaje kierowcę i otwiera zamki, następnie uruchamia silnik, a po opuszczeniu Phaetona zamyka i zabezpiecza samochód.

Kiedy kierowca zbliża się ze swoim kluczykiem do auta i dotknie klamki drzwi, następuje wysłanie zapytania do nadajnika sygnału ID, który znajduje się w kluczyku. Ten odbiera sygnały i odpowiada kodem. W momencie, gdy kod zostanie rozpoznany przez komputer sterujący, zamki Phaetona otworzą się. Jeżeli kierowca nie otworzy drzwi, zamkną się one ponownie po 30 sekundach.

Uruchomienie silnika następuje przez naciśnięcie odpowiedniego przycisku (kluczyk może wówczas pozostawać cały czas w kieszeni kierowcy). Jednak z przyczyn bezpieczeństwa rozruch działa tylko wtedy, gdy kluczyk znajduje się rzeczywiście we wnętrzu samochodu. Dodatkowo kierowca musi nacisnąć pedał sprzęgła, lub - w przypadku automatycznej skrzyni biegów - hamulca.

Podczas opuszczania Phaetona, kierowca ponownie dotyka klamkę drzwi, aby uaktywnić automatyczny proces zamykania i zabezpieczenia samochodu.

SIEDZENIA

Konstruktorzy Phaetona zupełnie od nowa zaprojektowali fotele dla kierowcy i pasażerów. Wyposażono je w rozwiązania, które spełniają najwyższe wymagania i powodują, iż są one wyznacznikiem komfortu i bezpieczeństwa.

Phaeton oferowany jest z w wersji pięciomiejscowej w wyposażeniu standardowym i opcjonalnie w wersji czteromiejscowej z dwoma pojedynczymi siedzeniami tylnymi. W wersji pięciomiejscowej przednie fotele są standardowo regulowane w dwunastu różnych płaszczyznach. Niezwykłe jest przy tym to, że siedzenia są bardzo miękko dosuwane do każdej swojej pozycji krańcowej, ponieważ zamiast normalnie stosowanych ograniczników użyto systemu sterowanego elektronicznie. Phaeton oferuje także jako opcję innowacyjny fotel z regulacją w osiemnastu ustawieniach. Obie wersje umożliwiają dodatkowo sterowanie górną częścią oparcia i głębokością fotela. Posiadają także elektrycznie regulowane zagłówki umożliwiające pasażerowi łatwe odnalezienie idealnej pozycji.

Dzięki pakietowi "Pamięć" zapamiętywane są indywidualne ustawienia fotela, pasów, lusterka i kolumny kierownicy, która przy wsiadaniu automatycznie przesuwa się do przodu, aby ułatwić zajęcie miejsca w Phaetonie. Obsługa elektrycznej regulacji pozycji siedzenia znajduje się na dole, w bocznej zewnętrznej ścianie fotela. Przestawianie siedziska i oparcia fotela za pośrednictwem przełączników następuje intuicyjnie.

Przednie siedzenia posiadają w wyposażeniu seryjnym system aktywnych zagłówków. System ów uaktywnia się po zajęciu miejsca przez kierowcę i pasażera. Mechanizm odchylający w oparciu przemieszcza zagłówki do przodu i do góry. W ten sposób zmniejsza się odstęp od głowy i redukowane jest ryzyko urazu spowodowanego odrzutem, a w konsekwencji uszkodzenia kręgów szyjnych.

Dostępne w Phaetonie rozwiązania opcjonalne usatysfakcjonują nawet najbardziej wymagających pasażerów. W trakcie długich podróży nieoceniona staje się wmontowana w siedzenie funkcja masażu pleców. Z kolei w ciepłe dni doskonale sprawdza się specjalna klimatyzacja delikatnie chłodząca fotele za pomocą oddzielnej dmuchawy.

Tymczasem szeroka gama materiałów obiciowych pozwala dobrać odpowiedni kolor i rodzaj według własnych upodobań. Są to m.in. dwa rodzaje skóry dostępne w pięciu wariantach kolorystycznych. Na szczególną uwagę zasługuje niezwykle przyjemna w dotyku Sensitive - jedna z najlepszych stosowanych na świecie.

KLIMATYZACJA

Phaeton ma jedną z najnowocześniejszych klimatyzacji na świecie - czterostrefową Climatronic. Dzięki niej nie tylko kierowca i siedzący obok niego pasażer, lecz również pasażerowie z tyłu mają możliwość indywidualnego ustawienia temperatury. Dzieje się to za sprawą czterech oddzielnie regulowanych stref.

Chłodne lub ciepłe powietrze wpływa w sposób pośredni. Niewiele samochodów dysponuje tym innowacyjnym rozwiązaniem. Powietrze kierowane jest odpowiednio przez automatycznie otwierane i zamykane dysze wylotowe do wyznaczonych stref, nie powodując przeciągu. Jednocześnie skuteczna funkcja kontroli wilgotności powietrza automatycznie rozpoznaje zaparowywanie szyb i przeciwdziała temu zjawisku.

W Phaetonie występuje także automatyczna regulacja wilgotności powietrza, która optymalizuje ją na jednolitym poziomie, dostosowując się do liczby pasażerów w samochodzie. Funkcja ta istotnie wpływa na poczucie komfortu w Phaetonie.

Dzięki wykorzystaniu dyszy nawiewowych z przekrojami o dużej powierzchni, powietrze o stałej temperaturze może wpływać do wnętrza pojazdu z małą prędkością. W ten sposób jeszcze skuteczniej zapobiega powstawaniu przewiewu. Decydującą rolę odgrywa tutaj pośredni sposób nawiewu, który - w zależności od warunków zewnętrznych - wspólnie z konwencjonalnymi wylotami powietrza w tablicy rozdzielczej lub samodzielnie odpowiada za stałą temperaturę wnętrza. W tym ostatnim przypadku, widoczne z przodu wyloty powietrza zostają przykryte pokrywami ze szlachetnego drewna.

Po osiągnięciu optymalnego poziomu temperatury zamknięty zostaje bezpośredni wlot powietrza. Climatronic przechodzi w tryb nawiewu pośredniego, podczas którego otwory wylotowe na desce rozdzielczej zostają samoczynnie zamknięte. Dzięki temu powietrze nie kieruje się już wprost na kierowcę i pasażerów. Kolektor wentylacyjny, który rozciąga się na całej szerokości wnętrza, wymusza niemal niewyczuwalną cyrkulację powietrza przez wyloty umieszczone na podszybiu.

Układ Climatronic wyposażony jest także w automatyczną funkcję wewnętrznego obiegu powietrza. Jej działanie polega na pobieraniu powietrza z zewnątrz, które oczyszczane jest z zanieczyszczeń przez dwa umieszczone w pokrywie przedziału silnika filtry cząstek z węglem aktywnym. Dwustrumieniowa dmuchawa rozdziela główny strumień powietrza. Następnie 25 elektrycznych czujników systemu klimatyzacji zajmuje się precyzyjnym sterowaniem rozdziału powietrza.

DACH SZKLANY

aeton dysponuje największym w swoim segmencie szklanym dachem. Ma on wymiary 520x900 mm. Za pomocą przełącznika obrotowego możliwe jest ustawienie go w dziesięciu położeniach przesuwnych i pięciu uchylnych.

Do wyboru dostępne są dwa rodzaje dachów przesuwno - uchylnych. Dach szklany zintegrowany ze spoilerem, który dostosowuje się do szybkości jazdy samochodu. To niezwykle użyteczne rozwiązanie zapobiega przeciągom. Najważniejsze jest jednak to, że nawet przy bardzo szybkiej jeździe w Phaetonie nadal jest cicho - nic nie zagłusza rozmowy czy odtwarzanej w tle muzyki.

Z kolei dach z bateriami słonecznymi wyposażony jest w 28 komórek słonecznych o mocy do 24 W. Niewątpliwą zaletą jest to, iż baterie uruchamiają wentylację, która zapewnia przewietrzanie zaparkowanego samochodu za pomocą energii słonecznej. Możliwe jest obniżenie temperatury we wnętrzu nawet o 20°C, dzięki temu klimatyzacja o wiele szybciej dopasowuje temperaturę do wybranej przez podróżujących.

BAGAŻNIK

Niezwykle praktyczny i ergonomicznie przemyślany bagażnik Phaetona ma pojemność 500 litrów. Bardzo duży otwór umożliwia wygodne ładowanie. Krawędź załadowcza (na wysokości 697 mm) zabezpieczona jest trwałą osłoną wykonaną z wysokiej jakości stali.

Stabilny transport ładunku, oprócz chromowanych uchwytów mocujących, zapewnia specjalna siatka do bagażu. Można ją rozpiąć bezpośrednio nad podłogą bagażnika, zabezpieczając w ten sposób niewielkie ładunki przed przemieszczaniem, albo zahaczyć ją w okolicy krawędzi załadowczej jako praktyczną torbę na mniejsze zakupy.

Przestrzeń ładunkową stanowi także pusta komora za prawym nadkolem, która za pomocą siatki blokowanej w dwóch pozycjach jest odgrodzona od właściwego bagażnika. Górna pozycja blokująca siatki zabezpiecza małe elementy podczas transportu, a dolna umożliwia załadunek większych przedmiotów.

BEZPIECZEŃSTWO

Phaeton w ułamku sekundy przewiduje sytuacje krytyczne na drodze. Jego reakcja jest natychmiastowa. Pasażerowie mogą się czuć spokojnie także dzięki niezawodnym elementom z zakresu bezpieczeństwa biernego. Wszystkie zastosowane w Phaetonie rozwiązania technologiczne doprowadziły ochronę do perfekcji. Dzięki nim jest on jednym z najbezpieczniejszych samochodów.

BEZPIECZEŃSTWO CZYNNE

Phaeton oferuje wiele rozwiązań zapobiegających niebezpiecznym sytuacjom na drodze, a zastosowane w nim elementy bezpieczeństwa czynnego spełniają rolę przewidujących opiekunów.

ESP (Elektroniczny System Stabilizacji Toru Jazdy) - porównuje zadany i rzeczywisty tor jazdy w razie potrzeby wyhamowując odpowiednie koła. W ten sposób zmniejszone zostaje ryzyko poślizgu. Phaeton wyposażony jest w najnowszy dostępny system ESP.

ABS (Układ Zapobiegający Blokowaniu Hamulców) - przeciwdziała trwałemu blokowaniu kół podczas hamowania, dzięki czemu samochód pozostaje sterowny.

EBV (Elektroniczny Rozkład Siły Hamowania) - optymalizuje siłę hamowania na wszystkich kołach, przy każdym dowolnym obciążeniu.

HBA (Hydrauliczny Asystent Hamowania) - zapobiega niebezpiecznym sytuacjom na drodze. Rozpoznaje przypadki hamowania awaryjnego i błyskawicznie samoczynnie zwiększa siłę hamowania. Specjalny czujnik rozpoznaje po szybkości nacisku na pedał hamulca i wytworzonym ciśnieniu hamowania czy doszło do hamowania awaryjnego czy też próby pełnego hamowania. W tym momencie wysyła sygnał do hydraulicznego układu wspomagania.

ASR (Kontrola i Automatyczna Regulacja Momentu Napędowego Przekazywanego Na Koła) - zapobiega "buksowaniu" napędzanych kół w przypadku utraty przyczepności. Ułatwia ruszanie na śliskiej nawierzchni.

EDS (Elektroniczna Blokada Mechanizmu Różnicowego) - zapobiega jednostronnemu "buksowaniu" napędzanego koła po utracie przyczepności. Ułatwia ruszanie. Samochód pozostaje sterowny również na zakrętach.

MSR (System Redukcji Momentu Hamującego Silnika) - zapobiega nagłemu zatrzymaniu kół napędowych i ich poślizgowi.

BEZPIECZEŃSTWO BIERNE

Rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa biernego zapewniają kierowcy i pasażerom optymalną ochronę. Celem konstruktorów Phaetona było sprostać najwyższym standardom w tej dziedzinie.

Zastosowanie w nadwoziu Phaetona stopów 16 różnych metali daje maksimum stabilności i bezpieczeństwa w przypadku zderzenia, a także bezkonkurencyjną sztywność nadwozia. Niektóre jego elementy wykonane są z aluminium: maska silnika, pokrywa bagażnika, drzwi. Wpływają na wagę auta przyczyniając się równocześnie do zwiększenia odporności karoserii na skręcanie. Na bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa biernego w Phaetonie wpływają także dodatkowe wzmocnienia, strefy kontrolowanego zgniotu, spawanie laserowe oraz klejenie strukturalne. Auto jest przystosowane do pokonywania prędkości rzędu 300 km/h, a dodatkowym efektem powyższych rozwiązań jest panująca we wnętrzu cisza.

Dwie przednie poduszki powietrzne, cztery boczne oraz dwie kurtyny powietrzne zapewniają pasażerom doskonałą ochronę. Wszystkie poduszki sterowane są czujnikami Early-Crash umieszczonymi w różnych punktach nadwozia, które w razie wypadku w ciągu milisekund wysyłają dokładne informacje o stopniu zagrożenia. Każda z poduszek reaguje samodzielnie i niezwykle dokładnie, doskonale współpracując z pasami bezpieczeństwa, wyposażonymi po w dwa napinacze (dla siedzeń z przodu). Wygodne ułożenie pasów bezpieczeństwa nie tylko zwiększa swobodę ruchów, lecz także minimalizuje ryzyko odniesienia obrażeń - pasy w każdej sytuacji przylegają ściśle do ciała i szybciej przeciwdziałają siłom odśrodkowym.

Wyjątkowe są także zagłówki z funkcją AKS (Aktywny System Zagłówków). W przypadku uderzenia w tył samochodu automatycznie zmniejszają, w ciągu ułamków sekundy, odległość między głową a zagłówkiem i znacznie redukują w ten sposób ryzyko urazów.

Konstruktorzy Phaetona zadbali także o bezpieczeństwo najmłodszych pasażerów. Limuzynę wyposażono w system mocowania Isofix dla trzech fotelików dziecięcych na tylnej kanapie, a także elektryczne zabezpieczenie tylnych drzwi i okien przed otwarciem przez dzieci.

OŚWIETLENIE

Oświetlenie ma niewątpliwy wpływ na wysoki poziom bezpieczeństwa osiągnięty w Phaetonie. Nowoczesne i funkcjonalne - zapewnia idealną widoczność.

Reflektory ksenonowe Phaetona dają światło podobne do dziennego zapewniając bardzo efektywne rozjaśnianie. Wyposażone są w automatyczną regulację odległości oświetlenia.
Zastosowany dwustopniowy system spryskiwaczy oczyszcza szkło reflektorów najpierw rozpuszczając brud, potem spłukując. Wszystko odbywa się pod dużym ciśnieniem gwarantując niezwykłą skuteczność. Phaeton oferuje jednocześnie dobre oświetlenie jezdni podczas czyszczenia reflektorów, redukując do minimum efekt przyciemnienia.
Model W12 posiada w wyposażeniu seryjnym reflektory biksenonowe wyposażone w oddzielne lampy ksenonowe świateł mijania i świateł drogowych.
W lampach tylnych, światłach stop, kierunkowskazach oraz tylnych światłach przeciwmgielnych Phaetona zastosowano technikę LED (diod elektroluminescencyjnych).
Łącznie wykorzystano około stu dwukolorowych diod świetlnych. Cechują się one znacznie dłuższą żywotnością oraz krótkim czasem reakcji.

Phaeton wyposażony jest też w dwie użyteczne funkcje oświetleniowe:
Leaving Home: przy odblokowywaniu pojazdu automatycznie włączają się światła mijania, światła tylne i oświetlenie otoczenia. Przełącznik świateł przytrzymany jest przynajmniej przez 3 sekundy. Światła wyłączają się w momencie uruchomienia zapłonu.
Coming Home: gdy przełączniki świateł pozostają aktywne przez co najmniej 3 sekundy, to przy wysiadaniu z pojazdu automatycznie włącza się oświetlenie otoczenia pojazdu, czyli światła mijania, oświetlenie w lusterkach zewnętrznych i źródła światła wokół tyłu samochodu, znajdujące się w zderzaku. Częściowo użyte zostaje także oświetlenie tablicy rejestracyjnej.

FUNKCJE DODATKOWE

Funkcje dodatkowe Phaetona są idealnym dopełnieniem wyposażenia związanego z bezpieczeństwem podróżowania. Należą do nich:

System kontroli ciśnienia w oponach, dzięki któremu kierowca otrzymuje bezpośrednie ostrzeżenie w przypadku, gdy następuje jego spadek.

Aerodynamiczne wycieraczki. Uruchamiane są przez dwa osobne napędy z elektroniczną regulacją kąta wycierania. Dodatkowo, dzięki funkcji podgrzewania, nie przymarzają do szyby.

System ADR. Jest to innowacyjny układ automatycznej regulacji odległości, który obserwuje przy pomocy radaru znajdujące się przed Phaetonem pojazdy i samodzielnie utrzymuje pożądaną odległość. ADR uaktywnia się więc w sytuacjach, które dotychczas wymagały reakcji kierowcy: przy hamowaniu lub przyspieszaniu.
W momencie zbliżania się do jadącego z przodu pojazdu, który porusza się z mniejszą prędkością lub hamuje, Phaeton samoczynnie zmniejsza swoją prędkość. Informacja o tym procesie pojawia się na centralnym wyświetlaczu informacyjnym (umieszczonym między prędkościomierzem a obrotomierzem). Gdy poruszający się z przodu samochód ponownie przyspieszy lub kierowca Phaetona zdecyduje się na zmianę pasa ruchu, limuzyna ponownie samodzielnie przyspiesza do prędkości uprzednio zaprogramowanej.
Układ ADR obsługiwać można intuicyjnie, jego funkcje są bowiem bardzo prosto i logicznie zaprojektowane. Wszystkie ważne przyciski umieszczono na wielofunkcyjnej kierownicy.
Kierowca może również ustawić - w określonym zakresie - odległość minimalną od jadącego przed nim samochodu oraz sposób dynamicznej reakcji urządzenia.
Przy pomocy radaru ADR rejestruje wszystkie pojazdy poruszające się w tym samym kierunku i znajdujące się w polu kąta 11,5 stopni i w odległości około 180 metrów. System można włączyć przy prędkości między 30 km/h a 180 km/h. Poniżej i powyżej tych prędkości wyłącza się on ze względów bezpieczeństwa.

Czujnik parkowania. Zapewnia kontrolę odległości pomagając kierowcy przy parkowaniu i manewrowaniu. W razie potrzeby ostrzega o zmniejszającej się odległości do przeszkody, wysyłając optyczne i akustyczne sygnały ostrzegawcze (obszar działania czujników obejmuje również przejścia po bokach pojazdu). Kolorowe lampki informacyjne znajdują się po lewej i prawej stronie paska odmrażacza oraz nad tylną szybą. Czujnik Phaetona posiada łącznie 12 czujników ultradźwiękowych.