VOLKSWAGEN LUPO GTI

Jest mały, zwinny i mocny.
Ot, prawdziwy GTI.

Lupo - w tłumaczeniu wilk - to mało znany model Volkswagena na polskim rynku. Za drogi i tym samym nieopłacalny. Tego samochodu nie znajdziemy na liście oficjalnego importera. Co wcale nie znaczy, że jest nieciekawy. Szczególnie model GTI: najmocniejszy wilczek z całego stada. Małe auto z dużym sercem. 

Erę kompaktowych GTI zapoczątkował Volkswagen. Niewielki, lekki, mocny, zwinny samochód o sportowych ambicjach. W 1976 roku Golf I GTI napędzany był 1,6-litrowym silnikiem, osiągał moc 110 KM i ważył 810 kg. Z czasem oznaczenie GTI straciło trochę na swojej magii. Pojawiało się na modelach z silnikiem Diesla czy też na "opasłych" kompaktach ważących 1400 kg.

Lupo jest inne, to prawdziwe GTI, auto które trochę przypomina swojego prekursora: 125 KM przy 980 kg masy własnej i naprawdę niezłe osiągi (0-100 km/h w 8,2 s oraz prędkość maksymalna 205 km/h). Od tego samochodu można się uzależnić. To Lupo pozwala zrozumieć, dlaczego pierwszy Golf GTI wywołał tyle zamieszania. 

Wygląd choć ważny, odgrywa jednak drugorzędną rolę. Najważniejsza jest tu jazda. Już siedzenie za kierownicą tego GTI to czysta przyjemność. Sportowe siedzenia, trójramienne obszyte skórą koło kierownicy, zegary z chromowanymi obwódkami dbają we wnętrzu o odpowiednią atmosferę. Za kółkiem siedzi się wygodnie, a miejsca w środku jest zaskakująco dużo. 125 KM mocy robi wrażenie. 8,3 kg masy przypada tu na jeden koń mechaniczny. Dla przykładu w Toyocie Yaris TS 9,6 kg/1 KM, a w Mini Cooperze 9,9 kg/1 KM.

1,6-litrowy poprzeczenie zabudowany silnik z ochot± kręci się do ponad 6500 obr./min. Dwa wałki rozrządu, szesnaście zaworów, zmienny czas otwarcia zaworów - ta nowoczesna jednostka napędowa reaguje na najmniejsze dodanie gazu. Auto na każdym kroku prowokuje do szybkie jazdy. Kręte, wąskie pnące się w górę i spadające w dół drogi to najlepszy teren wyprowadzania "wilczka" na spacer. Również w ruchu miejskim czuje się on doskonale. Na wybiegu Lupo jest bardzo neutralne. Co najwyżej podnosi w zakrętach tylne koło. Wygląda to spektakularnie, jest jednak niegroźne. W razie czego nad wszystkim czuwa montowany seryjnie ESP. Od roku 2002 Lupo posiada skrzynię biegów o sześciu przełożeniach. Biegi są bardzo gęsto "poukładane", same skoki lewarka krótkie. Dzięki szóstemu biegowi nawet przy wyższych prędkościach hałas utrzymuje się w granicach rozsądku. Docenimy to szczególnie przy dłuższych podróżach. Bardziej denerwujący jest mały zbiornik paliwa. 34 litry to przy średnim spalaniu około 9-10 litrów na 100 km naprawdę za mała pojemność. Może przełożenie układu kierowniczego nie jest aż tak "kąśliwe" jak np. w Mini Cooperze jednak, mały Volkswagen bardzo szybko reaguje na ruchy kierownicą.

Sportowy samochód rozpoznać można nie tylko po dobrym przyspieszeniu, ale i jego wytracaniu. Krótka droga hamowania nigdy nie była domeną Volkswagenów. Lupo jednak może pochwalić się bardzo dobrym układem hamulcowym. Cztery tarcze hamulcowe, przednie wentylowane, są odporne na fading i zatrzymują auto z prędkości 100 km/h na odcinku 37,5 metra. 

Optycznie zmieniono tyle, żeby sylwetka nabrała trochę agresywności. To dobrze, że Lupo pokazuje to co ma pod maską. Z przodu duży masywny zderzak z wielkimi wlotami powietrza, z tyłu podwójna, umieszczona centralnie rura wydechowa. Prestiżu dodają także seryjnie montowane ksenonowe światła. Do tego jeszcze poszerzone nadkola i 15-calowe aluminiowe felgi.

DANE TECHNICZNE

SILNIK
Budowa - benzynowy, czterocylindrowy
Pojemność - 1598 ccm
Moc maksymalna - 125 KM przy 6500 obr/min
Moment maksymalny - 152 Nm przy 3000 obr/min
PRZENIESIENIE NAPĘDU
Napęd - przedni
Skrzynia biegów - manualna, 5-stopniowa
NADWOZIE
Długość/szerokość/wysokość - 3524/1640/1457 mm
Rozstaw osi - 2318 mm
Ciężar własny - 980 kg
PODWOZIE
Zawieszenie przód - typu McPherson
Zawieszenie tył - oś skrętna
Hamulce przód/tył - tarczowe wentylowane, tarczowe
Opony - 205/45 R15
OSIĄGI
Przyspieszenie 0-100 km/h - 8,2 s
Prędkość maksymalna - 205 km/h